رفع خال و تاتو | انواع درمان ها ی متداول

خالکوبی و تاتوها بر روی پوست بدن می توانند اشکال زیبا و فریبنده ای را ایجاد کنند، اما گاهی به دلایل شخصی مجبور هستیم که اقدام به از بین بردن، پاک کردن و محو کردن این تاتوها مثل تاتوی ابرو نماییم.

رفع خال و تاتو | درمان با RF جراحی و لیزر

تاتوها، لکه های ناشی از افزایش سن، کک مک ها و خال های مادرزادی کوچک و بزرگ از معضلات حوزه ی پوست و زیبایی محسوب می شوند که از دیرباز روشهائی چون سوزاندن با دستگاه های حرارتی یا الکتریکی، لایه برداری شیمیائی یا فیزیکی یا جراحی برای درمان آنها به کار رفته است.

ادامه مطلب | رفع خال و تاتو

رفع خال و تاتو

رفع خال و تاتو ، زگیل ، میخچه و هرگونه آثار زخم ، اسکار جراحی و سوختگی

یکی از مشکلاتی که در سنین بحران ساز، یعنی سنین ازدواج مورد توجه جدی قرار می گیرد، ظاهر ناخوشایند آثار زخم های صورت است که عمدتا توسط جوش های چرکی و عمیق صورت و همچنین در اثر عوامل دیگر مانند آبله مرغان و جراحات پوستی ناشی از ضربه و تصادفات یا بیماری های دیگر به وجود می آید.
عارضه ی عمده این گونه موارد، جنبه های اجتماعی – روانی آن است که در بعضی از افراد جوان می تواند مخرب باشد. این مسئله در بدترین زمان ممکن از زندگی، که ظواهر شخصی و خودآگاهی در این مورد در اوج است، اتفاق می افتد.

اگرچه جوشگاه های(جای جوش) پوستی از نظر دیگران می تواند خیلی خفیف و نامشخص باشد، ولی با این حال برای خود فرد، بسیار قابل توجه و باعث خجالت، ناراحتی و عصبی شدن می شود و حتی ممکن است باعث محروم شدن از وجهه ی اجتماعی توسط خود بیمار نیز بشود.

در جوش غرور جوانی اسکارها می توانند از سوراخ های کوچک که ممکن است با سوراخ های گشاد شده ی غدد چربی پوست اشتباه شوند، تا ضایعات آبله ای شکل بزرگ و عمیق، دیده شوند. این جوشگاه ها یا اسکارها می توانند صورت، پشت، سینه و حتی بازو را گرفتار کنند و می توانند فرورفته یا برآمده باشند.
روش های مختلف درمان اسکار، آکنه و جوشگاه های صورت عبارتند از:عمل تراشیدن پوست، استفاده از لیزر دی اکسید کربن، عمل جراحی برداشتن اسکار، برآمده کردن پوست و گرافت پوستی، تزریق مواد پرکننده ی اسکار و پیلینگ یا لایه برداری پوست.

هر یک از این روش های درمان را می توان بر اساس شدت و گستردگی ناهنجاری پوست در فرد مبتلا و وضعیت اجتماعی و اقتصادی وی انتخاب کرد و برای درمان اقدام نمود.

روش ساییدن پوست یا “درم ابریژن”

یکی از روش های متداول و مؤثر در برطرف کردن زخم های صورت ناشی از جوش غرور، آبله مرغان، اسکار جراحات پوستی، مواردی مثل خالکوبی، لکه های مربوط به سن و آفتاب، و چین و چروک، ساییدن پوست یا به اصطلاح علمی “درم ابریژن” (DERMABRASION) است.

در این روش به وسیله عمل تراشیدن پوست، لایه سطحی پوست ساییده می شود، در نتیجه لایه زیرین پوست که ظاهر صاف تر و شفاف تری دارد، جایگزین آن می شود.

همچنین لایه ی زاینده پوست تا مدت شش ماه بعد فعال تر می شود و سرعت رسیدن سلول های عمقی پوست به سطح پوست بیشتر می گردد. کلاژن سازی در ناحیه دوم فعال تر شده و استحکام درم بیشتر می گردد.

کلیه این اتفاقات باعث کم کردن عمق اسکارها و فرورفتگی های پوست یا از بین رفتن آنها می شود. استفاده از کرم های مخصوص که باعث تحریک پوست و لایه برداری می شود، چند هفته قبل از عمل ضروری بوده و باعث سریع تر شدن ترمیم پوست، پس از عمل ساییدن پوست می گردد.

قبل از عمل تراش پوست، داروهای آرام بخش و بی حس کننده ی موضعی توسط پزشک تزریق می گردد و این عمل، می تواند در بیمارستان، مراکز جراحی سرپایی یا حتی در مطب انجام پذیرد.
جراح به وسیله یک دستگاه گردان با سرعت بالا که در سر آن سمباده یا برس مخصوص وجود دارد، با برداشتن لایه های سطحی پوست موجب مسطح شدن پوست می شود. پس از عمل با پانسمان مخصوص روی پوست پوشانده شده وبعد از ۲ تا ۴ روز، پانسمان برداشته می شود و پس از دو هفته، بیمار می تواند با استفاده از وسایل ضد آفتاب به سرکار خود برود.
البته تا مدت شش ماه بیمار نبایستی در معرض مستقیم نور آفتاب قرار گیرد. بیمارانی که سابقه عفونت تب خال یا سابقه عدم ترمیم زخم دارند و همچنین کسانی که قرص های اکوتان مصرف می نمایند، بایستی قبل از عمل به پزشک اطلاع دهند.

شایع ترین موارد استفاده از ساییدن پوست، به ترتیب برای درمان جوشگاه ناشی از آکنه، برطرف کردن لکه های پیری پوست، اسکار(جای زخم) ناشی از عمل جراحی یا ضربه، برطرف کردن چروک پوست و برداشتن خالکوبی می باشد.

ساییدن پوست روی اسکار ناشی از ضربه یا جراحی پوست، تقریبا شش هفته پس از ایجاد آسیب، نتیجه کامل و عالی دارد.

در برداشتن خالکوبی پوست توسط ساییدن پوست، نباید انتظار داشت که با یک بار، نتیجه کامل و عالی بدست آید و ممکن است ۲ یا ۳ بار این عمل تکرار شود.

در مورد اسکار ناشی از آبله مرغان نیز عمل تراشیدن پوست شش هفته بعد از بهبود پاسخ می دهد.

عمل ساییدن پوست یک روش مناسب برای صاف کردن ناهمواری های پوستی به جا مانده از آکنه، اسکار عمل جراحی، ضربه یا تصادفات و برطرف کردن لکه های پیری پوست، خالکوبی و چروک صورت است.

بعضی مواقع مجبور می شویم جوشگاه های بسیار عمیق پوست صورت را با عمل جراحی برداشته و محل را بخیه بزنیم. در برخی بیماران لازم است اسکارهای عمیق توسط تزریق کلاژن پُر شود یا در بعضی موارد پیوند پوست از پشت گوش به ناحیه فرو رفته ی پوست انجام گیرد.

انواع مختلف لایه برداری یا پیلینگ های مکرر پوست، به تنهایی یا همراه با عمل ساییدن پوست برای بهبودی جوشگاه های سطحی و التهابی پوست انجام می شود که این عمل اگر همراه با مصرف طولانی مدت اسیدهای رتینوئیک و ترکیبات آلفاهیدروکسی اسید باشد، بخصوص در افرادی با پوست سفید و روشن نتایج خوبی دارد. امروزه از لیزر دی اکسید کربن، در درمان اسکارهای پوستی نیز استفاده می شود که نتایجی خوب داشته و با عمل ساییدن پوست قابل مقایسه است و عوارض آن نیز، محدود گزارش شده است .

Tattoo Removal before and after

لیزر فراکشنال

یکی از راههای درمان آکنه اسکار و اسکارهای جراحی و خطوط حاملگی ( استریا ) لیزر فراکشنال است که باعت تحریک کلاژن سازی و ترمیم مجدد بافت پوست شده و پوست جدید با ظاهر بهتر بوجود می آید

پس از انجام لیزر فراکشنال ابتدا پوست قرمز شده و سپس بمرور بصورت نقاط قهوه ای و نهایتا تیره تبدیل میشود و طی چند روز این نقاط تیره از پوست جدا شده و پوست تازه و خوش رنگ ظاهر میشود .
نتایج در این روش واقعا مشخص و قابل توجه است و اکثر مراجعین از این روش رضایت دارند و دوره استراحت کم بوده و آسیب های زخم و عفونت ندارد.

پاک کردن تاتو با لیزر

لیزرهای دیگر

اکنون با پیشرفت علم و تجربه کاربرد لیزرهای مختلف با همدیگر بصورت ترکیبی این امکان را به پزشکان با سابقه میدهد که بتوانند خدمات ارزنده ای به بیماران خود عرضه نمایند.
پاک کردن خالکوبی و تاتو با لیزر

در حال حاضر انجام خالکوبی و تاتو طرفداران فراوانی را به خود جلب نموده بطوریکه این امر تبدیل به امری متداول (مد) شده است .
در اکثر مواقع دیده شده شخص در کوتاهترین زمان حتی همان روز خالکوبی از انجام این کار پشیمان شده و در صدد پاک کردن آن بر میاید و وجود خالکوبی به معضلی روحی و روانی برای شخص تبدیل میگردد .

با ظهور لیزر در حوزه پزشکی به ویژه در پوست و زیبایی موضوع درمان خالکوبی و محو نمودن کامل تاتو توسط لیزر ، تمام درمان های مرسوم(عمل جراحی ، سوزانیدن با اسید یا با محلول های شیمیایی و گذاشتن سیر روی آن و تراشیدن و … ) را تحت تأثیر قرار داده و در حال حاضر بیش از دو دهه است که نخستین انتخاب برای درمان قاطع و موثر خالکوبی و تاتو ، لیزر می باشد .
چگونگی اثر لیزر

لیزر با هدف قرار دادن سلول ایجاد کننده رنگ در بدن (ملانین ) و بمباران آن توسط پالس های نور ، باعث لیز شدن و پاره شدن رنگدانه و خرد شدن آن می گردد که رنگدانه های مورد نظر نیز توسط سلول های ماکروفاژ که وظیفه پاک سازی بدن از عناصر خارجی را عهده دار هستند ، بلعیده و نابود می گردند . تاتوهایی که رنگ تیره توسط کربن و جوهر سیاه در آن بکارگرفته شده و عمدتاً رنگ خالکوبی را سیاه و تیره نشان می دهند از جمله تاتوهایی هستند که به طول موج های ارسالی از طرف لیزر ، پاسخ مطلوب داده و در مقایسه با دیگر رنگ ها در جلسات درمانی کمتری نتایج مطلوبی از خود نشان می دهند.

لیزر فراکشنال

انواع لیزهایی که برای این اقدام درمانی بکار گرفته می شوند عبارت اند از :

– لیزر ND:YAG
– لیزر CO2
– لیزر (Q-switched) که به خاطر هدف قراردادن دقیق رنگدانه ها نتایج بسیار جالبی را ارائه کرده است .
چه افرادی تاتوی آنان را باید با احتیاط توسط لیزر درمان کرد
– اگر فرد تحت درمان با قرص راکوتان باشد
– کسانی که خود را برنزه کرده باشند .
– افراد دارای تیپ پوستی پنج و شش (خیلی تیره و سیاه پوست)
– افراد دارای رنگدانه های مشکوک مانند وجود خال های مشکوک سرطان در بدن
– افراد دچار بیماری لوپوس اریتماتو
– افراد دچار بیماری روحی ، روانی ( سایکوز )
– افرادیکه نسبت به فلزات همچون آهن حساسیت داشته قبل از درمان توسط لیزر باید تست حساسیت از آنان به عمل آید.

پاک کردن تاتوهای دو و چند رنگ

پاک کردن تاتوهای دو و چند رنگ

درمورد پاک کردن خالکوبی و تاتوهای چند رنگ تا کنون راه درمان و پاک کردن از طریق تکنیکهای جدید علمی و پزشکی وجود نداشت لذا بیشتر خانمها برای رهایی از تاتوهای ابرو که دویا چند رنگ متفاوت داشته اند مجبور بودند مجددا به آرایشگاهها پناه ببرند و با انجام یک تاتوی جدید تاتوهای قبلی را بپوشانند وبا تکرار کار غلط ،پیچیدگی بیشتری ایجاد نموده و بافت پوست ناحیه ابرو دچار التهاب های مکرر و فیبروزبیشتر شده و دیواره عروق ناحیه درگیررنگ شوند که پاک کردن آن با مشکلات فراوان همراه میشود.

هم اکنون با دستیابی به تکنیکهای جدید در استفاده از دستگاههای لیزری امکان پاک کردن تاتوهای چند رنگ و چند لایه در یک جلسه را فراهم آورده است و تعداد معدودی پزشکان با تجربه در جراحیهای لیزری میتوانند اینگونه تاتوها و خالکوبی ها را با تکنیکهای خاص و بدون عارضه پاک کنند . دراین روش پس از بی حسی موضعی و بدون بیهوشی در مدت یک الی دو ساعت اقدام به پاک کردن تاتو و خالکوبی شده و بیمار با حال عمومی خوب با پانسمان از مرکز خارج و به زندگی عادی خود بر میگردد.

رای مطالعه مطالب مرتبط با این قسمت روی پاک کردن خال و تاتو کلیک کنید