چین و چروک پوست ، افتادگی پوست و پیری زودرس

بدن انسان بطور طبیعی کلاژن و الاستین تولید می کند و این دو ماده نقش با اهمیت در ارتجاع پذیری پوست دارند. به هر حال با افزایش سن، تولید این مواد توسط بدن کاهش پیدا می کند.

پیری زودرس و افتادگی پوست ، چین و چروک پوستپیری-زودرس-5

پوست صورت انسان مشابه یک نوار ارتجاعی دور صورت کشیده شده است که خاصیت ارتجاع پذیری دارد. این موضوع به معنی این است که پوست صورت می تواند شکل اولیه خود را پس از کشیده شدن یا قرار گرفتن تحت فشار حفظ کند و این ویژگی برای حفظ ظاهر بسیار مهم می باشد. متاسفانه، با افزایش سن، پوست قابلیت ارتجاعی خود را از دست می دهد. به همین دلیل بر روی پوست چین و چروک ایجاد شده و پوست بعضی از نقاط بدن به تدریج دچار افتادگی می شود.

 ادامه مطلب چین و چروک پوست ، پیری زودرس و افتادگی پوست

 

علل بوجود آورنده چین و چروک پوست:پیری-زودرس-4

در ایجاد چروک صورت علتهای گوناگونی وجود دارد.مسئول نگه داشتن قوام پوست کلاژن داخل درمی میباشد; حال به هر علتی در روند کلاژن سازی اختلالی بوجود آید می تواند باعث چروک پوست گردد. با افزایش سن کلاژن سازی دچار وقفه میگردد و افراد با سنین بالا پوستی افتاده دارند..اختلالات ارثی در تولید کلاژن در بیماران سندرم مارفان و سندرم اهلر دانلس از این جمله اند در این بیماران پوست بعلت نقص در کلاژن سازی دچار افتادگی زودرس میگردد.

علاوه بر کلاژن سازی علتهای دیگری نیز در ایجاد چروک پوست دخیلند از جمله : افزایش قـدرت عـضلانی زیر پوست میباشـد ، افراد عـصبی و اخـمو بعـلت اسـتفاده زیاد از عضلات صورت دچار این حالت میشوند و با افزایش قدرت این عضلات چروک زود رس پیدا میکنند. افرادی که قـبلاً چاق بوده ولی دچار لاغری میشوند بعلت از دست دادن چربی زیر پوستی دچار افتادگی پوست میشوند و چروک بوجود می آید.
قرار گرفتن در برابر اشعه خورشید، آلودگی هوا و سیگار کشیدن موجب فعال شدن رادیکال‌های آزاد و ایجاد چروک پوستی می‌شود. تابش نور خورشید به پوست و عدم استفاده از کرم های ضدآفتاب و عینک آفتابی مناسب موجب می شود پوست خیلی آسان چروک بر دارد.

افراد سیگاری بعلت از دست دادن چربی زیر پوستی و اختلال در خونرسانی زیر پوستی ( عدم تغذیه مناسب و کاهش اشتها ) و همچنین نقص در کلاژن سازی و علتهای گوناگون دیگر دچار چروک زودرس میشوند.
پوسـتهای خشـک نسـبت به پوسـتهای چـرب زودتر دچـار چروک میشوند که میتواند به دلیل علت زمینه ای پوست خشک باشد ( عدم نگهداری آب در پوست به دلایل سرشتی ). علتهای دیگری نیز وجود دارد که از حوصله این بحث خارج میباشد.
استفاده همیشگی از عضلات، باعث می‌شود پوست، خاصیت ارتجاعی خود را از دست بدهد و چروکیده شود. عضلات کوچکی در خط‌ اخم بین ابروها و گوشه‌های چشم وجود دارند و به علت استفاده زیاد، زودتر دچار چروکیدگی می‌گردند.
هورمون کورتیزول باعث از بین رفتن کلاژن پوست می‌شود. کلاژن نوعی پروتئین در پوست است که حالت ارتجاعی آن را حفظ می کند.

به طور خلاصه عوامل ایجاد کننده چین و چروک پوست شامل:

  • نور خورشید
  • سیگار کشیدن
  • کم آبی بدن
  • افزایش سن: هر چقدر سن بالاتر برود، اپیدرم پوست (لایه خارجی پوست) نازک‌تر می‌شود
  •  هورمون ها
  •  پوست روشن
  • ژنتیک
  • برخی شغل‌ها، از قبیل کشاورزی، کارگری ساختمان

چگونه از شکل گیری چین و چروک ها جلوگیری کنید؟

دانشمندان می گویند سیگار کشیدن باعث تنگی عروق زیر پوست صورت می شود و خون نمی تواند به راحتی به سلول های صورت برسد و این باعث می شود که سلول ها و بافت صورت زودتر آسیب ببینند و چروک بخورند. سیگار کشیدن باعث می شود پوست رطوبتش را خیلی آسان از دست بدهد و خشک تر به نظر برسد.
استرس می تواند باعث چروک خوردن پوست و به وجود آمدن حلقه های سیاه اطراف چشم شود. استرس و انقباض دایمی عضلات حالت دهنده ی صورت باعث کشیده شدن بیش از حد پوست شما می شود و این کشیدگی دایمی پوست باعث چین و چروک خوردن پوست می گردد. کسانی که دچار سردردهای میگرنی هستند و یا دایم عصبی هستند و اخم می کنند صورت شان معمولا بیش از هم سن و سال های شان چین و چروک دارد و پیرتر به نظر می رسند.
توصیه شده است اگر دوست دارید زودتر از سن شناسنامه ای تان پیر نشوید، باید سبک زندگی تان را تغییر دهید. این تغییر در سبک زندگی شامل رژیم غذایی پر از سبزیجات، میوه، قرص های ویتامین و روغن ماهی و همچنین ورزش و کلاس های مقابله با استرس، تکنیک های آرام بخش و تنفس صحیح بود.
برای پیشـگیری در ایجاد چروک باید عـوامل ایجاد کننده آن را از بین برد از جمله : تغـذیه نا مناسب – مصرف مواد مخدر و دخانیات – استرس و غیره.

روشهای متنوعی برای از بین بردن چروک صورت وجود دارد:پیری-زودرس-3

  1. مصرف کرمهای مرطوب کننده و لایه بردارها
  • ویتامین A: این ویتامین در درمان چروک های سطحی پوست بسیار موثر است.
    استفاده از ویتامین A در بار اول، ممکن است موجب قرمزی پوست شود و پوست اندازی (پیلینگ) را باعث شود. اما بعد از مدتی، این عوارض از بین خواهد رفت.
  •  اسید آلفاهیدروکسی: که به نام اسید میوه نیز خوانده می‌شود و شامل: گلیکولیک و اسیدلاکتیک است. استفاده از این اسیدهای میوه کاملا بی خطر است، فقط در مواردی ممکن است سوزش خفیف و موقتی بدهد.
  •  آنتی اکسیدان: این محصولات شامل ویتامین‌های A، C و E و همچنین بتاکاروتن می‌باشد. کرم حاوی آنتی اکسیدان می‌تواند پوست را در مقابل نور آفتاب محافظت کند و چین‌وچروک را بهبود دهد.
  • مرطوب کننده: کرم‌هایی که هر کدام از مواد بالا را دارا نباشند، می‌توانند به طور موقتی، چین‌وچروک های سطحی پوست را از بین ببرند.

2. روش دیگر برای از بین بردن چروک صورت تزریق بوتاکس یا همان آمپول رقیق شده و غیرسمی شده ســم میکــروب بوتولیسم ( Botox ) در داخــل عـضلات پوســت صـورت است که با این روش عضلات صورت را فلج یا ضعیف میکنند و باعث از بین رفتن چروک صورت میگردد. این روش موقتی میباشد و اثر آن بسته به افراد از ۳ تا ۹ ماه طول میکشد که با تکرار تزریق این فاصله زمانی افزایش مییابد.

3. انجام پیلینگ : چه بصـورت تدریجـی با مصـرف کـرمهای حـاوی AHA با درصـدهای پائین و چه به صـورت پیلینگ در مطــب با داروهای پیلینگ با درصــد بالا. با این روشــها تحریک کلاژن سازی توسط پوست تحریک می شود.

4. انجام لیزر با انواع گوناگون لیزر(تحریک کلاژن سازی)

5. تزریق ژل

بطور خلاصه روشهای زیر برای از بین بردن چروک صورت موجود است که در قسمتهای مختلف در مورد آنها توضیح کامل داده شده است:

  • مصرف کرمهای مرطوب و لایه بردارها
  •  تزریق بوتاکس
  • تزریق ژل
  • انجام فرکشنال RF
  • انجام لیزر